Opis kursu
Kurs „Moocni z matmy” na platformie Navoica jest adresowany głównie do absolwentów szkół ponadpodstawowych, którzy zamierzają podjąć studia na uczelniach technicznych, oraz uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych, którzy właśnie przed maturą rozpoczynają powtarzanie materiału z matematyki. Pomoże on uczestnikom usystematyzować posiadaną wiedzę matematyczną i uzupełnić ewentualne braki wynikające z różnicy programowej. Dzięki temu łatwiej będzie przyszłemu studentowi zrozumieć nowe pojęcia związane z matematyką wyższą. Kurs zawiera bowiem podstawowe definicje, twierdzenia i wzory z zakresu: analizy matematycznej, algebry, geometrii analitycznej, kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa na poziomie rozszerzonym. Wszystkie pojęcia są poparte licznymi przykładami, zadaniami rozwiązanymi krok po kroku, rysunkami i tabelami oraz apletami GeoGebry i krótkimi filmikami.
Zakres tematyczny kursu
Kurs „Moocni z matmy” obejmuje większość zagadnień zawartych w podstawie programowej zakresu podstawowego dla szkół ponadpodstawowych. Są jednak i takie pojęcia, które poza tę podstawę wykraczają lub ją nieznacznie poszerzają, ale są niezbędne w toku studiów.
Kurs składa się z 13 modułów tematycznych:- Wiadomości wstępne
- Funkcje i ich własności
- Funkcja liniowa
- Funkcja kwadratowa
- Wielomiany
- Funkcja wymierna
- Funkcja potęgowa
- Funkcja wykładnicza
- Funkcja logarytmiczna
- Funkcje trygonometryczne
- Ciągi liczbowe
- Geometria analityczna
- Elementy kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa
Efekty kursu
Po ukończeniu kursu „Moocni z matmy” uczestnik:- nie będzie miał kłopotów ze zrozumieniem symbolicznych zapisów treści matematycznych stosowanych w podręcznikach, na lekcjach i wykładach,
- będzie znał funkcje elementarne, sposoby rysowania ich wykresów oraz wyznaczania ich dziedziny, miejsc zerowych i przedziałów monotoniczności,
- dzięki znajomości własności funkcji elementarnych nie będzie miał problemów z rozwiązywaniem równań, nierówności, a nawet układów równań, w których one występują,
- będzie sprawnie posługiwał się wzorami redukcyjnymi i tożsamościami trygonometrycznymi bez uczenia się ich na pamięć,
- bez trudu odróżni ciąg arytmetyczny od geometrycznego i wyznaczy wyrazy każdego z nich oraz obliczy ich sumę,
- będzie umiał wykonywać działania na wektorach i sprawdzać ich wzajemne położenie,
- z łatwością napisze równanie prostej i okręgu o zadanych własnościach oraz ustali ich wzajemne położenie na płaszczyźnie, co pozwoli mu geometrycznie rozwiązywać równania i nierówności,
- będzie wiedział, czym różnią się od siebie permutacje zbioru, wariacje z powtórzeniami lub bez i kombinacje,
- dzięki regule mnożenia i dodawania będzie potrafił wyznaczyć liczbę wszystkich możliwych zdarzeń danego doświadczenia losowego,
- będzie znał schemat doboru odpowiedniego modelu kombinatorycznego spełniającego warunki zadania, dzięki czemu obliczy prawdopodobieństwo zajścia konkretnego zdarzenia.
Przebieg kursu
Na początku kursu uczestnik powinien zapoznać się z informacjami zawartymi w module „Wprowadzenie”, a w szczególności z instrukcją użytkownika i diagnozą wstępną.
W każdym z 13 modułów tematycznych uczestnik kursu powinien zapoznać się ze wstępem teoretycznym do danego zagadnienia. Następnie powinien samodzielnie wykonać zamieszczone na końcu każdej jednostki ćwiczenia. Nie są one punktowane i można je rozwiązywać wiele razy, aż nie będą sprawiały żadnych trudności. Ponieważ przykłady te są randomizowane (można je zresetować i otrzymać zadanie z innymi parametrami), to uczestnik może przećwiczyć różne wersje danego zadania, obejrzeć ich pełne rozwiązania i dobrze się przygotować do testu modułowego.
Na koniec kursu uczestnik przystępuje do egzaminu końcowego. Ocena końcowa kursu jest średnią ważoną wszystkich 13 testów modułowych, które stanowią jej 60% oraz egzaminu końcowego, który stanowi 40% tej oceny. Kurs uważa się za zaliczony, jeżeli kursant uzyska ocenę końcową z wynikiem co najmniej 60%.
Na zakończenie kursu należy wypełnić ankietę ewaluacyjną, która pomoże autorkom kursu dostosować go do potrzeb i oczekiwań uczestników.
Po ukończeniu kursu z wynikiem minimum 60% uczestnik otrzyma w ciągu 24 godzin elektroniczne zaświadczenie.
Wymagania wstępne
Uczestnik kursu powinien posiadać podstawową wiedzę matematyczną i informatyczną w zakresie ośmioletniej szkoły podstawowej lub szkoły gimnazjalnej.